Sultan Abdülhamit’in kızı Şadiye sultan’ın anlatımıyla:
“Babam Abdülhamit, dört kez saray katipliğinden Sadrazamlığa, Sadrazamlıktan Saray Baş katipliğine gidip gelmiş yaman Osmanlı Devlet adamı olan Sait Paşa’yı sevmezdi ama onsuz da yapamazdı. Çünkü Sait Paşa boyca küçük ama akılca büyüktü. Babam kendisine pek yüz vermezdi.
İşte bu Sait Paşa bir gün huzura çıkıp “Oğlum Ali Namık iki dil bilen yaşıtları gençlerden farklı eğitim almış bir genç Kerimeniz Şadiye Sultana gönlünü kaptırmış “Onsuz yaşayamam “ diye diretiyor.
Akşam babam benim ağzımı aradı. Sait paşa’nın Ali Namık gönlünü sana kaptırmış seninle evlenmek istiyormuş ne düşünüyorsun. “siz bilirsiniz” dedim “siz bilirsiniz ne demek Osmanlı Sultanları evlenecekleri kimseleri seçer, seçilmezler ama senin kararın önemli benim için” dedi.
“siz uygun görürseniz ben itiraz etmem” dedim.
Böyle başladı her şey Sait Paşa memnun, Ali Namık havalarda uçuyor nişanlandık ama evlenmede o kadar acele ediyor ki kendisinden sıkılmaya başladım, sevilmenin bu kadar ıcığı da afet. Ali Namık bey yavaş yavaş kendisinden uzaklaşmakta olduğumu fark etti. Daha da üzerime düşmeye başladı. Derken bir şarkı çıktı ortaya
“Ada sahillerinde bekliyorum Sana ben sahip olmak istiyorum
Her zaman yollarını gözlüyorum Benim olsan bütün bütün diyorum
Seni senden güzelim istiyorum Lems-î ezvak ile solar hüs’nün
Beni şad et Şadiye başın için Bana yalnız nazarların gülsün
Her zaman sen yalancı ben kani Nerede ıtrınla süslü leylaklar
Her zaman orta yerde bir mâni Sararıp solmak üzere yapraklar
Her zaman sen uzakta ben müştâk Bana mesken olunca topraklar
Her telâki de bir hayâl-i firak Beni yâd et o güzel başın için”
Bu şarkının güfte ve bestesinin, nişanlım Ali Namık bey’in olduğu bomba gibi patladı. Babam küplere binmişti. Ali Namık bey’le konuşmaktan yasaklandım.
Şadiye Sultan’ın ifadesi böyle ama araştırmalarımda, Etem Ruhi Üngör’ün Türk Mûsikisi Güfteler Antolojisi ktabında !
Bu güfte aslında, Hicaz makamında bir Arap şarkısı olan “Eddek el meyyasü” isimli şarkıya giydirilerek adapte edilmiştir.
|