Şevket Dağ (1876; İstanbul - 1944; İstanbul),
Türk ressam ve siyasetçi.
İlköğrenimini Hacı Ferhat Okulu'nda, orta öğrenimini ise Dar-ül Muallimin'de tamamladı. Sanayi-i Nefise Mektebi Alisi'nden 1897 yılında Osman Hamdi Bey ve Alexandre Vallaury'nin öğrencisi olarak mezun oldu.
Bir süre Evkaf'ta memur olduktan sonra, 1902 yılında başlayan ve yirmi üç yıl süren resim öğretmenliğine Mahmudiye Rüştiyesi'nde başladı. Sırasıyla Galata, Nişantaşı, Aksaray, Feriköy, Koca Reşit Paşa ve Kadıköy Numune Okulları ile Vefa, Nişantaşı ve Galatasaray Lisesi'nde çalıştı. Galatasaray Lisesi'nde ressam Fikret Mualla'nın hocası oldu.
Fikret Mualla anılarında: "Pehlivan yapılı, zarif, iri gözlü ve pos bıyıklı idi. İlk dersimize girdiğinde; cebinden üç kurşunkalem ile bir çakı çıkarttı. Kurşunkalemin nasıl açılacağını ilk ders olarak gösterdi. Şevket Bey her konunun alfabesinden başlayan bir eğitimciydi." diye bahseder.
Dar-ül Muallimin'de (İstanbul Öğretmen Okulu) resim öğretmeniyken, daha sonraları kitaplarında kendisinden bahsedecek olan Malik Aksel'in de öğretmeni oldu.
1909 yılında Mehmet Ruhi Arel'in Şehzadebaşı'ndaki evini mekân olarak seçerek toplanan dönemin sanatçılarıyla kurulan Osmanlı Ressamlar Cemiyeti'nin kurucuları arasında yer aldı.
1919 yılında arkadaşları İbrahim Çallı ve Hikmet Onat'la birlikte Türk Ressamlar Cemiyeti'ni kurdu. Cemiyet'in 11 Mart 1920 tarihli ilk toplantısında şu kararlar alındı:
Türk Ressamlar Cemiyeti'nin İlk Toplantı Tutanağı.
Şevket Dağ'ın "Palet" İmzası1. Veliaht-ı Saltanat (Geleceğin padişahı) Abdulmecit Efendi'ye Cemiyet'in kurulduğunu bildiren bir mektup yazılması,
2. Eserleri ile tanınan meslektaşlara da bilgi verilmesi,
3. Kurucu üyelerden Şevket Dağ'ın genel sekreterliğe seçilmesi,
4. Cemiyete mahsus etiketli zarf ve kâğıt bastırılması.
Şevket Dağ, "Enteriyör" resim türünü kapsamlı olarak işleyen ilk sanatçıdır. 1916 yılından itibaren her yıl düzenlenen "Galatasaray Sergileri" ile 1939 yılında gerçekleşen ilk "Devlet Resim Heykel Sergisi"ne katılan ve "Enteriyör" (iç mekân) resim türü ile uğraş içinde olan Şevket Dağ Cumhuriyet sonrasında yaşanan "Modernleşme" hareketine tepki duysa da, 1920'lerden sonra "izlenimci" (Empresyonist) bir palete doğru değişim göstererek, 14 Kuşağı (Çallı Kuşağı)'nın sanatçıları Feyhaman Duran, Hikmet Onat, İbrahim Çallı ve Sami Yetik arasında yer aldı.
Zaman zaman eleştirilere de maruz kalan sanatçının resimlerine en keskin eleştiriyi, dönemin genç kuşak ressamlarından cumhuriyet sonrası "Modern Resim" anlayışını savunan Eşref Üren'den aldı: "Şevket Dağ Türkiye'de öteden beri ev içi ressamı olarak tanınır. Fakat Fransız'ların bu alanda eserler vermiş Bonnard, Edouard Vuillard (1868-1940)'ından ne kadar uzak. Enteriyör'ler havasız ve içindeki figürler eğreti." Bu eleştiri ile ilgili, Darülmuallimin'de Şevket Dağ'ın öğrenciliğini yapan Malik Aksel "Sanat Hayatı" adlı kitabında onun ağzından "Kuşak çatışmasının yansımasıdır" der.
5.dönem Konya ve 6. ve 7. dönem Siirt milletvekilliği de yapan sanatçı, 23 Mayıs 1944 yılında İstanbul'da vefat etti
Ünlü bir ressamımızdır, en çok cami resimleriyle tanınmıştır.Rumelihisarı’nda bir yalısı vardı. Bu yalının kagir cephesine kabartma olarak palet ve fırça işletmişti. Ressam Dağ uluslararası birçok ödül kazanmıştır. Konularını seçme bakımından Osman Hamdi Bey’e, bu konuları işleyiş ve fırça çevikliği bakımından da Çallı’ya yaklaşır. Bilhassa cami resimleriyle tanınmıştır. Ayasofya’dan, çeşitli camilerden yaptığı resimler, konularının başında gelir. Bu eserlerde ışıklı kısımların renkle gösterilmiş olması, renk değerlerinin tâyininde çok ustalıklıdır.
kaynakca: internet
|