Kilis Yardımlaşma derneği 
 

 

 

 

 

Sevgisiz dostluk olmaz!

Devamı  

 Türkiye'nin tek buz müzesi binlerce ziyaretçi ağırladı

 

 


  

 



 
14 MAYIS'TAKİ SEÇİMLER İÇİN 6 ADIMDA OY

KULLANMA REHBERİ



 
DEVAMI

 

magazin

NEVİN BALTA'NIN SON
KİTABI YAYINLANDI

 Devamı 

CACA OYUNU CADDEBOSTAN KÜLTÜR MERKEZİ'NDE


 

 

 

Milli Eğitim Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Temel ile Röportaj 


Klasik Türk müziği sanatçısı, icracı ve bestekar, Prof. Dr. Alaeddin Yavaşca, vefatının birinci yılında yad ediliyor.


KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI FİLM ARŞİVİ

 
 
 
  AKPINAR Temmuz 2017 Sayısı
 
 
 AKPINAR Mart 2017 Sayısı
 
 
 
Bir insanlık dersi...
 
 

 Orhan SELEN

Devamı

 

  
Hava Durumu Bilgileri

 
Döviz Kurları

Anket
Anket Seçilmemiş
Diğer Anketler

Ziyaretçiler
Toplam Ziyaretçi :  29908119
Bugün Ziyaretçi :  3410
Aktif Ziyaretçiler :  915

Fikir hırsızlığından metaverse dünyasına

 

 
Taklit, fikir hırsızlığı yaratıcılığın omuz düşüren yüküdür.
Özgün olmanın-asıl olmak, hiçbir örneğe benzememek- olduğunu biliyoruz. Özgün olmanın yeni bir tarz, yeni bir üslup, yeni bir şey söylemek olduğunda hemfikiriz.
 
Türkiye gibi özel bir coğrafyada yaşayan insanların, arayışa girmek yerine biraz ondan, biraz bundan kıparak bir araya getirdikleri sanat yaratılarında kendilerini değil; etkilenmek bir yana aynı desenlerini kullandıkları üç sanatçıyı birden görmek mümkün… Acı olan sanatın S’sinden habersiz sanat simsarlarının bunları eser kabul edip alkışlamaları.
 
Kompleks ve ego, insan ruhundaki gramajı ayarlanamazsa övgü bekleyen kişiyi çıkmaza sokmakla kalmıyor, sanat dünyasında adımı duyurayım çabasıyla kendi isimlerinin önüne; içeriğine bakmadan –küratör, muhteşem, çok ünlü, en ünlü, dünyanın en ünlü- gibi klişeleri kendi beyanlarıyla koyanları ve onların arkasında böbürlenerek duranları komik, acınası duruma düşürüyor.
 
Bernard Show ‘’Taklit yaratıcılığın hamallığıdır’’ Der. Taklitler aslını yaşatır ve hep o taklit edilenin adını hatırlatır.
Artık, oturduğumuz yerden internet ortamında bir araştırma yaptığımızda, resim okutarak eserlerin, isimlerin, yazıların benzerlerine ulaşmak o kadar kolay ki. Hele Sanat Tarihi bilginiz varsa, uzun zamandır Edebi Dünya’nın içindeyseniz; geziyor, görüyor ve hala okuyorsanız gözünüzden kaçması imkansız.
 
Bir bakıyorsunuz, daha önce yapılmış sergi veya festivali kişileştirerek kendi üzerinden devam ettirenler ( ki buna en güzel örnek Gülsün Erbil’in ‘’Ekim Geçidi’’, Ülkü Cılızoğlu’nun ‘’Öncü Kadınlarımız’’, Rekreasyon Derneği’nin ‘’Han’da Dostluk ve Sanat Festivali’’, ve adını saymak istemediğim en az 6 ressamın taklit eserleri) o kadar rahat ve pişkin bir şekilde kendilerinde hak görüyorlar ki, onlara şaşmak bir yana yanında yer alanlara ayrıca hayret ediyorum. (hele bunlar, belediyeler, siyasetçiler, eğitimcilerse…)
Modern yaşamda, sanat, sanat etkinlikleri gündelik yaşamın olmazsa olmazı durumundadır. Neredeyse bir sanat laboratuarı haline gelen İstanbul başta olmak üzere ülkemizde sanat yapıtının üretilmesinden sergilenmesine kadar uzanan küratöryel etkileşimin devamında sponsorlar, sanat galerileri, kurumsal eleştiriler yani izleyiciden koleksiyonculara uzanan sürecin biçimi acilen ele alınıp, irdelenmelidir. Sanatın geleceğini doğru kurgulamak gündelik hayatın içinde sürekliliğini sağlamak doğru pratiklerin gelişmesiyle olur.
 
Ekonomi sanatı da vuruyor. Galerilere yanaşılmıyor. Fiyatların artmasıyla ücretsiz yada günlük sembolik ücretle belediye salonlarına sergileme konusunda başvurular çoğalıyor. Ben bilmiyorum. Siz biliyor musunuz? Belediyelerin Sosyal ve Kültürel departmanlarında Sanat tarihi mezunu elemanlar var mı? Başvuru dosyalarındaki eserler kim tarafından ve neye göre değerlendirilip onay alıyorlar?
 
1737’de Fransa Kraliyet Akademisi’nde halka açık ilk sergi gerçekleşir. 1818’de Fransa’da Musee de Luxembourg açılır. 18. Yüzyıl’da Fransa’da sosyal, kültürel ve ekonomik değişimlerle sanat ve kültürü halka açma fikri oluşur. ‘’Salon’’ tek sergi mekanıdır. O gün Salon’da eserleri yer almayan pek çok sanatçı bugün Sanat Tarihi’ne adını yazdıran sanatın öncüleri olarak bilinmektedirler.
 
Güncel sanat modern yaşama umutla eşlik etmeye devam ediyor. Güncel yaşamın şimdisinde sanatçıların kurgularıyla yaptığı özel işler sergilenme alanlarında ‘’Sanat’’ kimliğini kazanıyor. Kataloglarda yer alarak resmileşiyor. Sözcüğün desene dolanan dili çizim ve formlarla izleyiciyle kontak kuruyor. Sanatın yolculuğundaki bu ilişki özgür, zengin, kültürel bir topluma dönüşmenin en önemli ivmesini oluşturuyor.
 
1960’larda ABD ve Hollanda’da yayılan ‘’Land-Art/Yer sanatı’’ satılabilir ve sürdürülebilir değilken, Enstalasyon ve Çevre Sanatı sergi alanının dört duvarından dışarı taşıyor. Sokaklar, meydanlar derken 1963’de Warhol üretimlerini yarı kamusal izleme alanı ‘’Fabrika’’da açıyor.
 
Günümüzde sanat NFT ve metavers üzerinden hedefini büyüttü ve artık gökyüzünde… Dijital sanat eserleri müzayedelerde milyon dolarlara satılıyor. Ancak müzayedeyi kazanan kişi bir heykelin ya da bir tablonun değil, NFT olarak bilinen eşsiz bir ‘’dijital eser’’in sahibi oluyor.
 
Özgün işler, özgün etkinlikler üreten değerli sanatçılara saygıyla, biz tuval üzerinde etkilenmelere yenik düşerken Sanatsal Dünya, insan merkezli yaratıcı metaverse kurulumunda yol alıyor. İnsan bilinciyle, kültürel sermaye el ele veriyor, Güzel Sanatlar’ı dijital alana taşıyor.
 
Harika Ören
İzmit
 
 
 

 

Ekleyen:  Harika ÖREN
Tarih:  5.11.2022
İzlenme: 
Yazdır:Yazdır
Eklenen Yorumlar 
Harika ÖREN Yazıları
İnsanlığın Kırmızı ÇizgileriHarika ÖREN [ 18.10.2023 Devamı
Tersane İstanbul’da Sanat Rüzgarları EstiHarika ÖREN [ 12.10.2023 Devamı
Begonvil Gölgesinde AdalarHarika ÖREN [ 11.9.2023 Devamı
30 Ağustos Zafer Bayramımız kutlu olsunHarika ÖREN [ 27.8.2023 Devamı
BABALAR; Sevgi Dolu Çocuklar YetiştirinHarika ÖREN [ 18.6.2023 Devamı
20. Yüzyılın Büyük AşkıHarika ÖREN [ 12.5.2023 Devamı
Geleceğimizi belirleyeceğimiz ANNELER GÜNÜHarika ÖREN [ 12.5.2023 Devamı
20. Yüzyılın Büyük AşkıHarika ÖREN [ 8.5.2023 Devamı
CACA Oyunu Caddebostan Kültür Merkezi’nde Harika ÖREN [ 7.5.2023 Devamı
20. Yüzyılın Büyük AşkıHarika ÖREN [ 7.5.2023 Devamı
ENGEL TANIMAYAN VAKIF ve OTİZMHarika ÖREN [ 2.4.2023 Devamı
Çiçekli Badem AğaçlarıHarika ÖREN [ 24.3.2023 Devamı
Zihin özgürlüğüne kilit vurulamaz!Harika ÖREN [ 12.3.2023 Devamı
Evdeki bulgurdan olmak Harika ÖREN [ 5.3.2023 Devamı
Geleceğini KaybetmekHarika ÖREN [ 26.2.2023 Devamı
Sabırla, Köklerimizden Yeniden Doğmak!Harika ÖREN [ 19.2.2023 Devamı
Tedbirde Kusur Kadere İftiradır!Harika ÖREN [ 12.2.2023 Devamı
Puantiye PrensesiHarika ÖREN [ 15.1.2023 Devamı
GELECEĞE YÜRÜMEK...Harika ÖREN [ 8.1.2023 Devamı
YEMİNİMİZ VAR HAYAT!Harika ÖREN [ 2.1.2023 Devamı
2023’e doğru…Harika ÖREN [ 26.12.2022 Devamı
En ulu sevgi; insanlık sevgisidirHarika ÖREN [ 10.12.2022 Devamı
Yaşam Hakkı!Harika ÖREN [ 3.12.2022 Devamı
Sonbahar RüzgarlarıHarika ÖREN [ 27.11.2022 Devamı
İklim aktivistlerinden tarihi eserlere saldırıHarika ÖREN [ 20.11.2022 Devamı
Yeni Nesil KütüphanelerHarika ÖREN [ 15.11.2022 Devamı
CUMHURİYET’E SEVDALIYIZHarika ÖREN [ 10.11.2022 Devamı
CUMHURİYET’E SEVDALIYIZHarika ÖREN [ 30.10.2022 Devamı
Yeni fiber teknolojik dünyaHarika ÖREN [ 19.10.2022 Devamı
EKİM’in Hakkını Vermek!Harika ÖREN [ 19.10.2022 Devamı
‘’Anadolu’nun Gelini’’ Eren EyüboğluHarika ÖREN [ 11.10.2022 Devamı
17. Contemporary İstanbulHarika ÖREN [ 24.9.2022 Devamı
Kraliçeler de ÖlürHarika ÖREN [ 13.9.2022 Devamı
Zafer Bayramımızın 100. Yılını kutluyoruzHarika ÖREN [ 28.8.2022 Devamı
Dünya’daki ilginç sanat etkinlikleriHarika ÖREN [ 21.8.2022 Devamı
Sayfalar : 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  
Yazarlar
Prof. Dr. Anıl ÇEÇEN

HEM HER ŞEY DEĞİŞECEK HEMDE TÜRKİYE DEĞİŞMEYECEK
M. Yahya EFE

Dünya Engelliler Günü
Hüseyin TOPRAK

UYAN ŞAHİN UYAN GÖR NELER OLDU…
Harika ÖREN

İnsanlığın Kırmızı Çizgileri
Metin Mercimek

YAŞAM ANLAYIŞIMIZ SEVGİ OLSUN
Belma Demir AKDAĞ

BİR YIL DAHA GİTTİ
Ahmet GÖKSAN

GELECEĞİMİZİN YOLU
Sevgi Ünal

YAZMIŞ KIŞMIŞ
Münevver ÖZCAN

TANIK OL KARAR VER
Dr. İbrahim ATEŞ

ÂŞÛRÂ GÜNÜNÜN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
Nevin BALTA

İzmir İktisat Kongresi 100 Yaşında
Şahika ÖNER

BENİM ANNEM!
Ayten YAVAŞÇA

Artık bu solan bahçede bülbüllere yer yok
Fevziye ŞİMDİ

UMUT
Günseli RUMELİOĞLU

EVRİMİN GÜNCELLENMESi
Yekta Güngör ÖZDEN

Ne günlere kaldık…
Oktay ZERRİN

Anadolu Mektebi Okul Paneli
Arzu KÖK

Gençler!...
Dr. Doğan KUŞMAN

Müslüman mısınız?
Alev YILDIRIMCI

Zaman yok
Handan ÇÖLAŞAN

Bu DÜNYA
Bekir COŞKUN

Yazı bilmem
Orhan SELEN

UNUTKANLIK SALGINI
Elveda TANIK

LEBALEB KONGRE...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 



 

 


>>>>>>>>>>>>>>>>>
 

 

 

 

Her Hakkı Saklıdır. Efe'ce Haber Gazetesi © 2008 Tasarım : Linear Yazılım

Reklam